Sposoby naprawy błędu/problemu hulajnogi elektrycznej

Nie każdy błąd e-hulajnogi, oznacz iż musisz zakupić nową hulajnogę, gdyż obecna do niczego się już nie nadaje. Często warto spróbować naprawić usterkę, która w niektórych przypadkach może być bardzo błaha i jedne co będzie od nas wymagane to chociaż jedno sprawne oko i śrubokręt.

Poniżej podpowiedzi, które mogą nakierować Cię na prawidłowy trop naprawy usterki.

Przewody

Na początku oczywiście sprawdzamy poprawność połączeń. Możliwe, iż coś się wypięło w czasie drgań, które są niemalże nieuniknione.

Jak już jesteśmy przy przewodach, weź pod uwagę czy nie są przepalone/stopione.

Jeśli jakieś wtyczki notorycznie wypadają, możesz użyć małych trytytek (opasek zaciskowych) oraz użyć gąbki lub pianki (nie w sprayu) trudnopalnej, aby ustabilizować element. Jednakże musisz to robić z głową, aby nie utrudnić obiegu powietrza w elemencie (jeśli ten się grzeje).

Jeśli będziesz wymieniał wtyczki na solidniejsze (mowa tutaj o np: XT30 czy XT60), rozważ dodanie dodatkowej warstwy izolacyjnej na przewody w postaci koszulek termokurczliwych.

Koszulki termokurczliwe
Koszulki termokurczliwe
Złącze XT60
Złącze XT60

Zalanie

Drugą z kolei obowiązkową rzeczą jest sprawdzenie możliwie największej ilości elementów pod kątem znaków zalania. Nawet najmniejsza wilgoć w niepożądanym miejscu może być efektem awarii hulajnogi, a nawet i jej pożaru.

Po rozłączeniu elektroniki i upewnieniu się, iż wszytko jest rozłączone, a wszelkie kondensatory rozładowane możesz przystąpić do oględzin.

Użyj alkoholu izopropylowego oraz miękkiej szczoteczki do zębów w celu wyczyszczenia elementu elektronicznego. Po tej czynności jeśli element działa poprawnie, najlepiej zabezpieczyć przed wilgocią odpowiednim preparatem.

Taśma izolacyjna w płynie
Taśma izolacyjna w płynie
Spray Electronics Professional NANOPROTECH
Spray Electronics Professional NANOPROTECH

Problem z BMS (sterownik baterii)

BMS to nic innego jak sterownik baterii. Sterownik ten posiada wbudowaną ochronę baterii przed nadmiernym rozładowaniem, kontroluje napięcie na poszczególnych celach baterii, chroni pakiety przed uszkodzeniem oraz kontroluje pracę całego pakietu baterii.

W przypadku problemów z BMS zazwyczaj oznacza to potrzebę jego wymiany. Powodem zazwyczaj jest przegrzanie lub wgranie niepoprawnej wersji oprogramowania.

Jedynie jeśli wgrasz zbyt nową wersję lub starą sterownika BMS i zaraz jest problem, to rozwiązaniem będzie najlepiej wgranie oryginalnej wersji. Niestety nie jestem w stanie napisać konkretnej instrukcji, ponieważ jest zbyt dużo producentów i modeli hulajnóg.

Problem z BLE (panel wyświetlacza)

BLE to panel wyświetlacza, a dokładniej miejsce, w którym jest bluetooth w większości hulajnóg elektrycznych. Ukazuje prędkość, stan baterii i kilkanaście innych informacji w zależności od producenta/modelu hulajnogi.

Jeśli wgrywałeś nowszą lub starszą wersję oprogramowania, to rozwiązanie jest stosunkowo proste. Wystarczy wrócić do oryginalnej wersji oprogramowania. Podobnie jak w BMS nie jestem w stanie podać konkretnej instrukcji.

Drugim problemem jest zazwyczaj zalanie. Spróbuj zastosować się do podpowiedzi w Zalanie.

Problem z DRV/ESC

DRV to po prostu oprogramowanie silnika, które steruje jego pracą. Regulator obrotów silnika ESC.

Wgrywając zbyt nową/starą wersję oprogramowania mogłeś uszkodzić DRV. Jedyne co możesz zrobić to nic innego jak próba wrócenia do oryginalnej wersji oprogramowania. Tutaj także nie da się napisać konkretnej instrukcji. Zbyt dużo firm i modeli hulajnóg.

Jeśli natomiast nie zmieniałeś nic w oprogramowaniu, a problem pojawił się ot tak, w takim razie uszkodzeniu mógł ulec regulator silnika. Wtedy należy go wymienić lub sprawdzić, czy jakiś przewód nie urwał się lub miejsce lutowania pękło.

Problem z manetką gazu (czujnik przyspieszenia)

Sprawdź poprawność działania manetki gazu. Manetka gazu to nic innego jak element, za pomocą którego hulajnoga przyspiesza.

Możliwe, iż manetka została zalana. Spróbuj skorzystać z podpowiedzi w „Zalanie„. Nie mówiąc o wtyczce, która mogła się wypiąć.

Problem z manetką lub dźwignią hamulca (czujnik hamulca)

Sprawdź poprawność działania manetki hamulca. Często klamka hamulca posiada nie tylko mechanicznie linkę, ale i elektronikę (foto podglądowe), która odczytuje jak bardzo hamulec został naciśnięty.

Czasami wystarczy wyczyścić owy czujnik. Przetrzyj także przewody alkoholem izopropylowym.

Problem z numerem seryjnym/regionem urządzenia

Problem sam od siebie praktycznie nie występuje. W sumie tylko ingerencja w oprogramowanie powoduje ten błąd. Spróbuj zmienić numer seryjny urządzenia (najlepiej na oryginalny) lub/i zmień region, z jakiego urządzenie korzysta. Musisz poszukać instrukcji dla swojej hulajnogi.

Jednak jeśli błąd jakimś cudem pojawił się ot tak, to nie świadczy dobrze o sterowniku, który może gubić dane z powodu przegrzania lub uszkodzenia pamięci flash.

Problem z napięciem baterii

Owy problem nie jest z tych prostych do rozwiązania. Tutaj należy uzbroić się w multimetr (miernik prądu uniwersalny).

Jeśli zmieniałeś jakieś oprogramowanie, to wróć do wcześniejszych wersji.

Jeśli natomiast problem pojawił się znienacka, to jest problem. Zmierz napięcie wyjściowe na baterii. Jeśli bezpośrednio na wyjściu baterii jest OK to sprawdź za sterownikiem co pozwoli ocenić, czy problemem nie jest jednak BMS. Sprawdź napięcia – Bateria i napięcie w hulajnodze.

Raczej czeka Cię zakup nowej baterii lub jej regeneracja.

Problem z czujnikiem Halla

Czujnik Halla to małe rozmiarowo urządzenie pomiarowe, które działa na zasadzie pola magnetycznego, a dokładnie jego natężenie.

W przypadku owego czujnika i błędu z nim związanego, możliwe, że sam uległ uszkodzeniu lub magnes/y, z których odczytywał dane, zmieniły swoje położenie poprzez odklejenie czy pęknięcie.

Element należy rozebrać i sprawdzić.

Problem z mosfetem

Element sterownika w hulajnodze, który jest elementem elektrycznym tzw. tranzystorem.

Jeśli nigdy nie używałeś multimetru i nie lubisz grzebać w elektronice, to zostaw sprawę odpowiedniej osobie. Natomiast jeśli masz chęci, to wyciągnij sterownik i sprawdź Mosfety. Musisz odczytać ich model, sprawdzić jakie są poprawne ich wartości i zweryfikować to.

Rzadko, ale jednak zdarza się, że po prostu zostały przegrzane. Należy wtedy wyczyścić ze starej pasty/termopada i nałożyć nowy przewodnik cieplny, a następnie poprawić w jakiś sposób odprowadzanie ciepła.

W przypadku Ninebot G30 Max (i pochodne) można połączyć się poprzez XiaoDash i sprawdzić jakie ustawienie jest w „Motor PWM frequency”. Zalecane jest 8kHz, aby nie przeciążać Mosfetów.

Problem z nieprawidłową fazą prądu silnika

Tu jedyne co możesz zrobić to sprawdzić połączenie przewodów. Nie jest to prosta czynność, ponieważ nie tylko przewody w „desku” mogły ulec uszkodzeniu/wypięciu, ale i te w silniku.

Czasami zdarzy się, iż po prostu z powodu drgań lut lutowniczy uległ pęknięciu i należy na nowo przylutować przewód.

Jeśli wszystkie przewody są poprawne to realne jest niestety uszkodzony BMS lub niepoprawne napięcia podawane przez akumulator.

Problem z baterią MOS / Mostek MOS

Sprawdź poprawność napięć i połączenia baterii wewnętrznej.

Jeśli natomiast posiadasz dodatkowo baterię zewnętrzną to możliwe, iż popełniłeś błąd przy zakupie, niepoprawnie podpiąłeś baterie lub w oprogramowaniu podałeś złe parametry. Odepnij zewnętrza baterię i sprawdź, czy komunikat pojawi się ponownie.

Problem z czujnikiem PAS

Czujnik PAS to element, który steruje mocą dostarczaną do silnika poprzez odczyt danych z prędkości, z jaką pedałujesz… oczywiście w hulajnodze brak pedałów.

Dlatego stawiam, iż są rozbieżności prędkości, jaka odczytywana jest przez X czujnik w stosunku do manetki gazu. Drugą opcją może być uszkodzony czujnik manetki gazu lub jakiś czujnik w silniku.

Niestety w sieci mało informacji o owym czujniku w hulajnodze.

Problem z błędem oprogramowania

Tutaj nie ma co kombinować. Należy wgrać na nowo oprogramowanie na początek do BMS.

Czasami tak jest, iż pamięć flash z jakiegoś powodu gubi dane. Nie licząc oczywistej rzeczy wgrania zbyt starej/nowej wersji X oprogramowania, czasami dane w pamięci flash ulegają uszkodzeniu przez przegrzanie czy nagłego skoku lub zaniku napięcia.

Problem z temperaturą za wysoką

Logiczne jest, że taki błąd oznacza, iż urządzenie zostało przegrzane i aby uniknąć trwałej awarii lub co gorsza pożaru hulajnogi, pojawia się błąd i uniemożliwia (zazwyczaj) dalszej jazdy.

Pozostaje Ci odczekać jakiś czas (w cieniu oczywiście), aby temperatura spadła. Jeśli owy błąd pojawia się często, to trzeba skontrolować głównie BMS, a w nim Mosfety czy się nie przegrzewają (pisałem wyżej o tym) lub/i poprawienie przylegania sterownika do obudowy hulajnogi (można użyć termopada) w celu lepszego oddawania ciepła.

Powodem błędu może być także zbyt gorący silnik. Jeśli notorycznie jest on przegrzewany to możliwe, iż koło napotyka zbyt duże obciążenie. Możliwe zatarcie łożysk (Łożyska kół w Ninebot G30 Max), sprawdź kręcenie się kół w powietrzu.

Problem z temperaturą za niską

Komunikat taki jest bardzo rzadki. Widocznie Twoja hulajnoga nie jest przystosowana do pracy w ujemnych temperaturach i nie zaleca się jazdy.

Jedyne co możesz zrobić to „ogrzać” sprzęt w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej.

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Wyświetl wszystkie komentarze
0
Nie zapomnij zostawić komentarza!x
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności    RODO
Kontakt
ROZUMIEM