Każde koło również te w hulajnogach elektrycznych posiada jakieś łożyska, a jak wiemy (lub i nie) pozwala to na swobodne kręcenie się kół. Natomiast gdy łożyska zaczynają się degradować lub zostały uszkodzone z jakiegoś powodu możemy zacząć słyszeć strzelanie w kole lub zaobserwować brak jego płynnej jazdy jak i większe zużycie baterii w naszym sprzęcie.
Łożyska należy wymienić bez czekania, aż coś się stanie. Nikt nie chce, aby w czasie jazdy koło gwałtownie zahamowało z powodu zatarcia się elementów łożyska czy utracić kontroli spowodowanej rozsypaniem się łożyska po drodze.
Spis treści
Symbole łożysk w hulajnodze Ninebot
Ninebot G30 Max i jego pokrewne posiadają łożyska inne zarówno z przodu jak i tyłu. Jest to spowodowane wymiarami, które trzeba normalizować czasami, aby można było zachować ogólny rozmiar kół, a we wnętrzu umieścić np: większy silnik.
Poniższa prosta tabela odpowie na pytanie, jakie łożyska należy zakupić do przodu i tyłu.
Łożysko przód | Łożysko tył |
---|---|
Symbol 6001 | Symbol 6003 |
Najlepsi producenci łożysk
Na świecie jest wiele firm zajmujących się produkcja łożysk wszelkich zastosowań. Jednym wychodzi to lepiej, a innym gorzej. Jednakże i bardzo doświadczonym firmom zdarzają się wpadki i reklamacje.
Ja ze swojej strony, oraz z tego co mogłem zaobserwować w internecie, zalecam łożyska takich firm jak:
- SKF – Najczęściej polecana firma łożysk. Firma ma swoje początki w Szwecji.
- Nachi – Japoński producent.
- FAG – Niemiecka firma. Prawdopodobnie w latach 2009-2011 FAG był produkowany także w Chinach.
- NSK – Produkowane jest w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Kolejność nie jest przypadkowa. Na górze listy najczęściej polecane. Co nie oznacza, iż firma NSK jest złą firmą, będąc na dole stawki.
Wystrzegać należy się łożysk, które kosztują „grosze”, a samo Google będzie miało problem ze znalezieniem konkretnych informacji. Tu chodzi nie tylko o płynną jazdę, ale i nasze bezpieczeństwo i bezawaryjność sprzętową.
Uszczelnienie łożysk
Lepsze łożyska uszczelnione są na dwa sposoby. Są różne zapotrzebowania i różne warunki pracy dlatego uszczelnienie w łożyskach jest różne.
Natomiast samo uszczelnienie łożysk powoduje, iż smar, który jest między „kulkami” nie wycieknie, co pozwoli na bezawaryjną jazdę i brak zatarcia się elementu przez dłuższy czas. Kolejną sprawą uszczelnienia jest fakt, iż te łożyska nie wymagają smarowania z zewnątrz. W hulajnogach dostęp do łożysk jest ograniczony, więc uszczelnienie musi być.
A więc uszczelnienia łożysk są następujące
- 2RS – Łożysko zabezpieczone dwustronnie przed wydostaniem się smarowidła. Elementem zabezpieczającym jest uszczelka gumowa. Tego typu łożyska lepiej zabezpieczone są przed dostaniem się piasku czy innego rodzaju zanieczyszczeń do wnętrza niż osłona ZZ. Wada jest zmniejszenie maksymalnej prędkości obrotowej, co dla hulajnogi elektrycznej nie jest niczym złym, ponieważ i tak nie rozwiniemy prędkości takiej, aby poczuć jakąkolwiek różnicę w stosunku do ZZ.
- ZZ – Metalowa dwustronna osłona w formie blaszki zapobiegającą wydostaniu się smaru z łożyska. Taką blaszkę nie sposób usunąć. Przy próbie jej usunięcia zniszczymy łożysko. Wada jest mniejsza szczelność, a więc i większa awaryjność niż w przypadku 2RS. Dla hulajnóg elektrycznych jest to ważnym czynnik, ponieważ koła cały czas są blisko podłoża a piasek i inne drobne elementy otaczają koła. Zaletą jest możliwość osiągnięcia większej szybkości (dla zwykłych hulajnóg to nie ma znaczenia), ale i mniejsza odporność łożyska na chemikalia, które przy 2RS mogą zniszczyć gumową uszczelkę.


Pomijam inne rodzaje jak Z, RU, ZZS, VS… to jest nam zbędne.
Najlepsze łożysko
Jakie łożyska wybierzesz, zależy od Ciebie. Ja nie jeżdżę po rozlanych płynach niewiadomego pochodzenia więc używam 2RS. Warto wspomnieć, iż z racji uszczelnienia łożysk, nie będą się one kręcić w sposób swobodny. Mam tutaj na myśli, iż fidget spinnera z tego nie zbudujemy. Nie jest to wada, pod obciążeniem łożysko zachowuje się inaczej.
W celu uniknięcia pytań „A jakie Ty masz łożysko?” Odpowiem już teraz. Wymieniłem na Nachi 2RS i sobie chwalę. Płynność jazdy uważam na plus w stosunku do standardowych łożysk – moja waga robi swoje.