KERS – Odzyskiwanie energii w e-hulajnodze

Hulajnogi elektryczne posiadają elektronikę, która nie tylko napędza pojazd, ale spełnia szereg funkcji, które poprawiają komfort jazdy oraz dba o nasze i sprzętu bezpieczeństwo.

Nasze e-hulajnogi posiadają także elementy, które są montowane bolidach wyścigowych już od 2009 roku. Mowa tutaj o systemie KERS.

KERS – Kinetic Energy Recovery System

System KERS to nic innego jak system odzyskiwania energii kinetycznej. Elementy elektroniki, które odzyskują energię elektryczną wówczas, gdy hulajnoga spowalnia (tzw. hamowanie silnikiem).

Hulajnogi elektryczne posiadają ten element w zdecydowanej większości, ale czy jest to dobre rozwiązanie, czy nie to odpowiemy sobie na to pytanie w dalszej części wpisu.

System odzyskiwania energii w hulajnodze

W różnych hulajnogach mamy różne poziomy odzyskiwania energii. Na przykład w Ninebot G30 Max posiadamy trzy opcje: Weak (Słaby), Medium (Średni) i Strong (Mocny).

System ten niestety nie jest idealny i osobiście rozwiązałbym go inaczej, ale czy tak by się dało tego nie wiem, ponieważ nie jestem specem w dziedzinie elektroniki.

Jedno jest pewne, nie wszystkie ustawienia są dla wszystkich i nie powinny być ustawiane losowo lub na zasadzie „a co mnie to obchodzi”.

Wady i zalety poszczególnych ustawień KERS

Jak wyżej pisałem, nie każde ustawienie jest dla każdego. Trzeba używać tego z rozwagą lub w ogóle wyłączyć jeśli jest taka możliwość, a w zdecydowanej większości hulajnóg elektrycznych taka opcja jest – oczywiście nie w aplikacji producenta.

Jak więc ustawić KERS, aby niczego nie zepsuć i wszystko działo jak trzeba? Nie jest to trudne. Napiszę na moim przykładzie Ninebot G30D II Max.

Opcje KERS:

  • Weak (Słabe) – Opcja doskonała dla każdego, kto chce jeździć bez myślenia o elektronice i nie martwić się przy tym o bezpieczeństwo. Przy tej opcji odzyskiwanie energii jest słabe i energia, jaką odzyskamy w ten sposób, będzie na niskim poziomie.
  • Medium (Średni) – Opcja dobra, ponieważ odzysk energii się zwiększa, ale i odczujemy większe hamowanie silnika. Opcja ta jest dobra jeśli nie jeździmy z górki non stop, a jeśli owa się zdarzy, to nie będziemy jechać bardzo szybko.
  • Strong (Mocny) – Opcja tylko dla ludzi, którzy wiedzą, co mają „pod maską” i ewentualnie przerobili swój sprzęt. Standardowe kable i wtyczki przy takim ustawieniu potrafią się dosłownie topić, co możesz zobaczyć na poniższych zdjęciach. Opcja ta nie jest zalecana, jedynie dla tych, którzy jeżdżą najszybciej 20km/h i nie mają z górki… a to i tak czasami ryzykowne.

Jeśli czujesz spadek mocy, zaczęły pojawiać się dziwne problemy to możliwe, iż przewody wyglądają jak wyżej. Jeszcze wszystko można uratować – Ninebot – Stopione przewody.

  • Wyłączenie KERS – Jest jeszcze możliwość wyłączenia odzyskiwania energii, ale to tylko za pomocą innej aplikacji niż ta standardowa. Mowa tutaj o aplikacji np: XiaoDash, w której wyłączysz odzyskiwanie energii, dla jakiego trybu jazdy tylko chcesz.
    Wtedy żaden sterownik nie spali się, wtyczki nie stopią, a jazda będzie przyjemna i daleka, ponieważ silnik nie będzie hamował w czasie swobodnej jazdy – co sumarycznie daje większy zasięg jazdy. Czyli rozpędzasz się, puszczasz manetkę gazu i jedziesz swobodnie (nie licząc oporów toczenia).

Osobiście KERS mam wyłączony w trybie Sport.

To tyle w tym krótkim wpisie, warto sprawdzić swoje ustawienia możliwie najszybciej!

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Wyświetl wszystkie komentarze
0
Nie zapomnij zostawić komentarza!x
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności    RODO
Kontakt
ROZUMIEM