Wybieramy smartfon do zdjęć

W smartfonach są różne modele aparatów, a tak właściwie to matryc i zespołu soczewek. Nie zawsze większa cyferka w specyfikacji smartfona w sekcji „Aparat” daje realny obraz możliwości i jakości zdjęć.

Możliwości samej aplikacji aparatu/kamery oraz jakość zdjęć można próbować poprawić. Jednakże, zanim będziemy chcieli cokolwiek poprawiać, to lepiej kupić smartfon z lepszym aparatem – jeśli mamy możliwość.

Pisałem już trochę na temat aplikacji aparatu/kamery ogółem, jak i konkretnie dla danego modelu smartfona:

A jak wybrać smartfon z najlepszym aparatem? Nie jest to trudne, znając kilka elementów, które przedstawię niżej.

Smartfon do zdjęć – specyfikacja

Przeglądając specyfikację interesującego nas smartfona, możemy trafić na dane, które nic nam nie mówią. Dlatego producenci kuszą nas piękną grafiką i wysokimi cyferkami, które często nie mają przełożenia na realne możliwości fotograficzne.

Na co więc zwrócić uwagę i jak odczytywać „cyferki”? O tym wszystkim niżej.

Model matrycy

Najważniejszym podzespołem smartfona jeśli chodzi o fotografię, jest model matrycy. Znając modele matryc, możemy je porównać i już na tym kroku będziemy wiedzieć, który smartfon ma lepszy aparat. Oczywiście nawet dobra matryca może być znacząco ograniczona przez kiepskie algorytmy obróbki grafiki, jakie stworzył producent smartfona.

Jeśli dany producent nie udostępnia informacji na temat zamieszczonej matrycy w smartfonie to źle. Bardzo źle, ponieważ może tam być cokolwiek i będziemy musieli posiłkować się pozostałymi „cyferkami” mając nadzieję, iż jest to prawda.

Sporo matryc można sprawdzić w rankingu matryc na deviceranks.com

Wielkość matrycy / Wielkość czujnika

Większa = Lepsza

Tutaj sprawa jest prosta. Im większa jest matryca, tym lepiej, ponieważ potrafi „przyjąć” więcej światła co pozytywnie wpływa na jakość zdjęć i mniejsza ilość szumów/ziarna na fotografii.

Czyli jeśli matryca ma np: 1/1.56 to jest większa od 1/2.
1:1.56=~0.641
1:2=0,5

Ilość Mpx / Ilość megapikseli

Więcej Lepiej

Ilość Mpx, czyli megapikseli to tak naprawdę mało istotna informacja dla kogoś, kto nie drukuje na co dzień zdjęć.
Więcej Mpx to większa rozdzielczość zdjęcia i większa szczegółowość. Tylko, że większa szczegółowość to też większa ilość szumów, jeśli światło było niewystarczające. Niestety mając małą matrycę i dużą ilość megapikseli uzyskujemy gorsze zdjęcie niż przy dużej matrycy z mniejsza ilością Mpx.

Jaka jest optymalna ilość Mpx? Nie jest to pytanie, na które można odpowiedzieć szybko i bezbłędnie.
Przykłady:
– 3Mpx daje nam możliwość wydruku zdjęcia 13cm×18cm
– 10Mpx dostajemy możliwość wydrukowania w rozmiarze kartki A4.

Pamiętać należy, iż producenci stosują taktykę łączenia sąsiadujących pikseli. Sposoby są różne, jedni łączą 4 sąsiednie, a inni nawet 9.
Realme 9 Pro+ łączy 4 piksele, czyli mając informację o możliwości wykonania zdjęć w 50Mpx dostajemy:
– w proporcji 16:9 (zdjęcie poziome/pionowe) 9,4Mpx
– w proporcji 4:3 (zdjęcie bliżej kwadratowego) 12,6Mpx

Tak, proporcje. Zazwyczaj robimy zdjęcia i filmy w proporcji 16:9/9:16, bo takie właśnie pokrywają większą część ekranu monitora, telewizora czy wyświetlacza smartfona. Stare telewizory miały wygląd kwadratu i tam lepiej wyglądałyby zdjęcia w obecnie drugiej co do popularności proporcji 4:3.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonywać zdjęcia w maksymalnej rozdzielczości, tylko często nie ma wtedy dostępnej opcji AI, a sam kadr (proporcja) jest dosyć niewygodny w przeglądaniu fotografii.

Ilość Mpx – Rozdzielczość zdjęcia

Wielkość piksela / Rozmiar piksela

Większy = Lepszy

Im większy rozmiar pojedynczego piksela, tym więcej światła jest w stanie on przyjąć, co przekłada się pozytywnie na jakość.

Dodatkowo jak pisałem wyżej, chyba wszyscy producenci stosują taktykę łączenia sąsiadujących pikseli w jeden, co powinno dodatkowo zwiększyć jakość zdjęcia, tym samym rozmiar pojedynczego piksela ulega zmianie.

Zoom cyfrowy i optyczny

Optyczny = Lepszy

Zoom, czyli nic innego jak przybliżenie na ekranie smartfona widzianego elementu i zapisania widzianego obrazu.

W przypadku zoomu optycznego jest to przybliżenie, które ma dużo mniejszą stratę ostrości i barw niż przybliżenie cyfrowe. W przybliżeniu cyfrowym fizycznie matryca i zespół soczewek zostaje na swoim miejscu, a przybliżając dany element na ekranie smartfona wykonujemy jak gdyby croop (wycinek) obrazu.

Dlatego dużo lepszy jest zoom optyczny, który jest bardziej zaawansowany, ponieważ zespół soczewek zmienia swoje położenie co pozwala na (w teorii) bezstratne sfotografowanie dalej położonego elementu.

Liczba soczewek

Więcej = Lepiej

Większa liczba soczewek, przez którą wpada widziany przez matrycę świat, jest bardziej pożądana niż mniejsza ich ilość. Zwiększenie liczby soczewek powoduje zmniejszenie artefaktów na zdjęciu, aberracji chromatycznej i innych niedoskonałości, ponieważ każda soczewka wykonuje swoje zadanie.

Prościej jest wyprodukować soczewkę, która będzie realizowała jeden element poprawiający zdjęcie niż kilka na raz. Tym bardziej przy tak małych rozmiarach.

Ogniskowa

Większa =/≠ Lepiej

Nie jest to nic innego niż kąt widzenia aparatu.

Im większa ogniskowa, tym mniejszy kąt widzenia aparatu.
Na przykład fotografujemy kogoś z bliska, kierując aparat na twarz:
– 35mm da nam daną osobę i otoczenie wokół niej
– 50mm da nam obraz jej twarzy
– 100mm zobaczymy samo oko.

Nie znam nikogo, kto sugeruje się tą informacją przy wybieraniu smartfona. Obecnie smartfony posiadają dodatkowe aparaty makro, tele czy szerokokątny. Niestety często dodatkowe obiektywy poza standardowym są na pokaz, dla ilości, a nie jakości.

Często wystarczy dobry standardowy aparat i odrobinę kreatywności. Opisze tak łopatologicznie:
– Makro. Przybliżamy maksymalnie aparat do fotografowanej rzeczy i dajemy lekki zoom.
– Szerokokątny. Lepszy efekt osiągniemy opcją panoramy dostępnej w aplikacji aparatu.

Lampa błyskowa

Więcej = Lepiej

Więcej lamp zawsze lepiej. Idealnie, jeśli smartfon posiada dwukolorowe lampy doświetlające, osiągamy wtedy realniejsze barwy i lepszy balans bieli.

„f” – Przysłona

Mniej = Lepiej

Bardzo ważny element w fotografii. „f” to nic innego jak przysłona, która mówi nam o tym, ile światła wpada na matrycę.

Dzięki niskiej przysłonie potrafimy osiągnąć lepsze rozmazanie tła, jeśli fotografujemy coś z bliska. Co prawda algorytm fotografii i tak wykona swoją pracę, jednakże jakość będzie dużo lepsza niż przy wysokiej przysłonie.

Druga sprawa to jakość zdjęć. Im mniejsza przysłona, tym lepiej, ponieważ więcej światła potrafi wpaść do matrycy, co spowoduje poprawienie fotografii w szczególności, gdy wykonujemy zdjęcie w ciemniejszej scenerii.

Czyli f/1,9 jest lepsze niż f/2,4

Stabilizacja OIS i EIS

OIS = Super / EIS = Dobrze

OIS to stabilizacja optyczna, która nie angażuje procesora do obliczania drgań smartfona, a same fotografie są mniej/rzadziej rozmazane.

EIS to stabilizacja, która angażuje zasoby procesora do obliczania i niwelowania drgań aparatu, często lekkiego rozmycia.

Najlepszą opcją byłaby hybryda OIS i EiS, jednakże jeśli mamy do wyboru między OIS, a EIS wybieramy optyczną stabilizację obrazu zwaną OIS. Natomiast jeśli Twój wypatrzony smartfon nie ma żadnej z tej stabilizacji, to rozważ kupno innego, chyba że jesteś pewna za „swoje ręce.”

Autofokus

Laserowy AF = Najlepszy

Autofokus to automatyczne ustawianie ostrości.

Rodzaje autofokusów są różne:

  • CDAF – detekcja kontrastu
  • PDAF – detekcja fazy
  • Dual Pixel AF – ulepszona wersja PDAF
  • Laserowy AF – autofokus laserowy (najlepszy i najszybszy, nawet w ciemniejszych pomieszczeniach)

Zapis RAW

Obecnie raczej każdy smartfon ma możliwość zapisu zdjęć w formacie RAW. RAW to nic innego jak nieobrobiony algorytmami oraz w pełnej rozdzielczości plik graficzny, który posiada wszystkie dane, jakie matryca była w stanie uchwycić.

RAW trzeba wywołać. Wywołaniem nazywamy, że tak nazwę edycję graficzną i zapisanie w formacie jpg, jpeg czy png. Pliki RAW edytujemy np: darmowym RawTherapee czy Darktable.

Obróbka plików RAW ze smartfonów nie jest tak łatwa, jak może to się wydawać. Wykonaj na swoim telefonie fotografię w RAW+JPG i sprawdź różnice.

Warto też zauważyć, iż pliki RAW ważą znacznie więcej niż standardowe pliki JPG. W Realme 9 Pro+ JPG waży do ~ 5,5MB, a surowy plik RAW do ~24MB.

Porównanie aparatów w telefonie

To chyba jest jedna z najciekawszych rzeczy, jakie można tutaj zamieścić.

Jest strona w sieci, która w prosty sposób wyświetli Ci zdjęcia z wybranych przez Ciebie smartfonów w jednym identycznym kadrze. Pozwala to na proste i szczegółowe sprawdzenie barw, kształtów, ostrości itp.

Mowa o stronie: Photo Compare Tool – GSMArena.com

guest

Komentarze do wpisu:

0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Cześć! Nie zapomnij zostawić komentarza ;)x